Savolan kaskista
21.09.2025
Kirjoittanut: Ahti Rytkönen, Savupirttien kansaa. Sivut 72-83
Eletään 6.6.1928. Kirjoittaja on kirjoittanut tarinan vuonna 1930
Kuvat: Jyväskylän yliopisto, Avoimen tiedon keskus, tiedemuseon kokoelmat
Kuvat muutettu väreiksi MyHeritage In Color -tekniikalla
Tuovilanlahden Savolan viime vuoden (1928) kesäkuun alkuun sattunut kaskenpoltto oli merkkitapahtuma. Ensiksi ei siellä päin liene pitkään aikaan niin suuria alueita pantu kaskeksi ja toiseksi Sanakirjasäätiön lähettämä sanojen kerääjä osui valokuvauskoneineen parhaiksi paikan päälle.
Kaskimiesten valokuvaaminen ei ollut Savolassa aivan uusi asia. Miehet näet kertoivat, että moniaita vuosia takaperin oli joku kuvailija tiksauttanut kuvan ruualla olevista kaskimiehistä. Se tapahtuma oli painunut kaikkien mieleen erikoisesti siitä syystä, että kuvaaja oli "sävväöttännä ottoo" kuvan juuri siinä tuokiossa, jolloin Jussi Taskinen oli ryypännyt tuopista piimää. Eikö liene se kuvaherra ihan ehdoin tahdoin satuttanut valottamista siksi hetkeksi, sillä liian soma se olisi sattumaksi. Mutta mene ja tiedä! Kun siis aterialla olevista kaskimiehistä jo oli kerran kuva otettu, niin päätettiin, ettei enää siitä asiasta valokuvata, vaan että sen sijasta otetaan kuva ruokalevon ajasta. Syöntikuvan ottaminen olisi ollut hankalaa myös siksi, että valokuvaajakin tällä kertaa oli syöjien joukossa. Sitä vastoin ruokalepo ei ollut hänelle niin tarpeellinen, hän kun kuuluu herrasväkeen ja saa nukkua hurauttaa puolille päivin.
Savolan kaski oli nykyisen ajan kaskia. Ei kaadettu enää koko komeata metsää tulen saaliiksi. Poltettiin vain niitä jäännöspuita, jotka olivat jääneet tähteeksi tukkilaisilta. Puita koottiin kaskimaan reunaan rintarovioksi, mikä sopivan tuulen puhaltaessa pistettiin tuleen pitkin pituutta. Pian tuli räiskyi valtavasti ja savupilvi peitti ympäristöjä. Viertokankia työntyi rintarovion alle, ja palavat puut viskautuivat kaaressa eteenpäin polttamaan veresmaata. Tämä oli kasken viertämistä. Hiki valui viertomiesten kasvoilta. Noki tunkeutui vaatteenkin läpi ja muodosti hikeen yhdyttyään kiiltävän kerroksen ihon pinnalle, niin että viertäjät olivat kuin "neekerläesiä". Ei ole ihme, että ennenaikaan, jolloin vierrettiin mahtavia havukaskia kaskenpolttoa sanottiin "lihan paestamiseks rievussa". "Jokkoon teill ol lihhoo rievussa paestettu?" kysyttiin silloin, jos tahdottiin tietää, oliko kaskea jo poltettu.
Vierrettäessä ei kuitenkaan maanpinta ennätä joka kohdastaan mustaksi palaa. Siihen jää pälviä, jotka on poltettava perästä päin. Alkaa pälvien poltto. Palamattomiin kohtiin kasataan palolta (joksi kaskea polton jälkeen sanotaan) kalikoita, risuja, juurikoita ja palorantteitakin (loppuun palaneita runkoja). Niiden keruusta käytetään nimeä rovitsu, siinä kun syntyy rovioita. Pantaessa rovioita palamaan meneteltiin siten, että niiden ympärille lakaistiin hehkuvia hiiliä käyttäen varsiluudan kaltaisiksi karsittuja näreitä. Ne, jotka eivät löytäneet närettä, tekivät hosan eli hoskan, joksi hiilenlakaisuluutaa sanotaan, jostain nuoresta lehtipuusta käärimällä tupsukaksi sen latvapuolen jätetyt oksat. Rovioiden polttoa riitti vielä senkin jälkeen, kun pälvet olivat hävinneet näkymättömiin. Palamaton puuaines koetettiin polttaa tarkkaan. Miehet katkoivat kirveillä juuria ja repivät niitä maasta. Naiset poimivat irtonaisia puunpalasia läjiin eli suorittivat kalikanpoimua eli kalikointia. Tämän pälvien polttoa seuraavan kohtauksen nimi on palonsiivuu. Ennen aikaan paloa siivottaessa ei ollut luvallista heittää ainoatakaan kalikkaa pois palolta, sanottiin näet "kalikan kuv viskoo palolta mehtään, niin se on sama kun kakuv viskoes mehtään". Savolan kaskenpolttajat eivät enää siitä kiellosta näyttäneet välittävän.
Paloa sanotaan myös tulenmaaksi. Siivuun tapahduttua ja savujen hälvettyä näemme edessämme mustan tulenmaan, mikä muistuttaa mustekaloja täynnä olevaa merenpohjaa. Mustuneet kannot ovat kuin pedon ruumiita ja sikin sokin risteilevät juuret ovat kuin lonkeroita, joilla sen voimme kuvitella tavoittelevan sitä miestä, joka uskaltautuu palonkyntäjäksi. Mutta ennen kyntöä on suoritettava palonkylvö. Savolan kasken kylvi vanha kokenut Aaro Haatainen, jonka hänen äitinsä keskenkasvuisena poikasena eräänä Topiaan päivänä puoli vuosisataa ajassa taaksepäin turkin sisään purki Savolan laajan pirtin lattialle. Aaro viskoi tulemaan pinnalle kauran ja rukiin siemeniä. Edellisiä kuuluttiin pantavan suunnilleen 3,5 hl. ha:a kohti, jälkimmäistä 1 hl. ha:lle. Ruista, joka näin kylvetään yhtä aikaa jonkin kevätviljan kanssa, sanotaan juureisrukiiksi eli vain juureiseksi. Vanhan kansan aikana kylvettiin joka kuudes tai seitsemäs kappa ruista, mutta jotkut kuuluvat panneen ruista tiheämpäänkin.
Siemenen kyntö mullan sisään vaatii kärsivällisyyttä sekä mieheltä että hevoselta. Vähän väliä paloaatran sorkat takertuvat juurten lonkeroihin. Onneksi Savolan kaski ei ollut kivikkokaski, joten kyntömiehet pääsivät yhtä kiusaa vähemmällä. Tuskastuneelle kyntäjälle saatettiin huomauttaa "etpä osanna oekeelta reonalta lähtee kyntämään" tai "poekki juuren sattu vako". Juurikuvamme näyttää, että on hyödytöntä valita alkamisreunaa ja että on mahdotonta valita juuria myöten kulkevaa kyntösuuntaa.

kaskipalon kuokkija kuopii kannontyveä, siluetti piirtyy savuun ja pölyyn verhoutuvaa taustaa vasten